Näytetään tekstit, joissa on tunniste reissu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste reissu. Näytä kaikki tekstit

tiistai 24. tammikuuta 2012

la semana del sol

Takana on toinen YFUn reissuista, elikkä Ruta del Sol! Ruta del Solina tunnetaan siis rannikon upeat biitsit, joista osa kierrettiin viime viikon aikana. Reissumme alkoi Quitosta ja päättyi Guyaquiliin, ja tämä viikko oli yksi parhaimmista mitä oon viettänyt Ecuadorissa. <3

Perjantai-iltana noustiin kello 23:n yöbussiin Sarahin kanssa (tällä kertaa meitä lähti matkalle vaan kaksi Machalasta), ja aamusella bussi oli Quitossa. Oltiin ensimmäisten joukossa paikalla, joten kulutettiin aamupäivä nukkuen ja oli jopa aikaa pienelle kierrokselle keskustassa. Kaikkien lopulta saavuttua Quitoon, oli aika seuraavalle yölle bussissa - noustiin seuraavaan autoon ja matkattiin läpi yön Puerto Lopeziin. Tälle reissulle osallistui huomattavasti vähemmän jengiä ku viidakkoon, sillä meitä oli yhteensä vaan parikymmentä vaihtaria. Alun kauhisteluista huolimatta tää piirre kuitenkin osoittautui yhdeksi viikon parhaista jutuista, sillä nyt tiivis ryhmähenki pääsi syntymään ja pysty tutustumaan kaikkiin paljon paremmin. :)

Puerto Lopezissa vietettiin sitten pari päivää, joista ensimmäinen kului rannalla rentoutuen ja toinen saariseikkailulla, jossa nähtiin lintuja, huimia maisemia ja joka päättyi ihanaan snorkausretkeen kilppareiden ja upeiden kalojen seassa. Itse en oo koskaan päässyt kokeileen snorklausta, joten se tunne, kun pääsin ekan kerran veden alle ja näin sen koko värien, korallien ja ympärillä leikkivien kalojen maailman, oli sanoinkuvaamaton. Niin kuin kaikki mun tuntevat varmasti tietää, oon ollu vesipeto vauvasta asti, joten tää retki jäi mieleen yhtenä viikon kohokohdista. <3


 
innokkaat sukeltelijat



Puerto Lopezissa vietettyjen kahden päivän jälkeen oli aika suunnata mun lempparipaikkaan, eli Monteñitaan! Paikkahan tunnetaan erityisesti surfaajien ja hippien kokoontumispaikkana, ja (äiti älä lue tätä) siitä pikkuseikasta, että huumeet ovat tässä pikku kyläsessä käytännössä laillisia. Nimenomaan tästä syystä ei jääty tänne yöksi, mitä kyllä koko mun perhe piti tosi kummallisena - Monteñitaanhan yleensä mennään bilettämään. :D Jokatapauksessa päivä oli ihan mieeeletön. Rannalla chillailua, kuvia, hyvää ruokaa, shoppailua, ihmisten tutkimista, ruotsalainen cocktail-myyjä, venäläinen herra SUOMI <3-t-paidassa (jolle menin ihan pokkana puhuun suomee), kolmemetrisiä aaltoja, pelkkää aurinkoa ja parasta seuraa. Sinne aion vielä palata, varmasti. Paikasta jäi erityisesti mieleen se lepposa, kiireetön ilmapiiri, johon olisi voinut upottautuu vaikka viikoiksi. :)

saanko muuttaa tänne


YFU 2011-2012 <3

Monteñitalle hyvästit jätettyämme oli aika suunnata seuraavaan kohteeseemme Salinakseen, jossa vietettiin sitten seuraavat kaksi yötä. Jos joku on mun blogia enemmänkin lukenu niin tietää varmaan, että tää oli mun kolmas (ja kieltämättä paras) kerta Salinaksessa. Tällä kertaa aurinko suosi meitä koko kahden päivän ajan, ja tiivistykseen mahdutetattakoon: fruit party (ostettiin 15 dollarilla hedelmiä ja tehtiin valtava salaatti), president (korttipeli josta tuli koko matkan pakkomielle), tää biisi ja erityisesti tanssi, tosi ärsyttävät hattukauppiaat yms, chillaus, rusketus ja tietty meri.

meri meri meri

luovuus on vaihtarilahja

katoppa toi (mukana myös apinanaivot)
Vikaks yöks lähdettii Guyaquiliin, missä kierrettiin ne perusmestat (majakka ja iguaanipuisto) missä oonkin jo oikeestaan käynyt. Tämä ei tietenkään tehnyt reissua mitenkään tylsäksi, pikemminkin oli kiva päästä kattomaan paikkoja vähän eri näkökulmasta ja matkan varrella löytyi kaikenlaista uutta. Nuorison suosikkimesta oli tietty matkanvarrella löydetty MÄKKI, johon syöksyttiin kaikki ylivoimalla vaikka opas oli kieltäny pysähtymästä :D Ette vaan voi uskoa, miten sitä joskus kaipaa ihan älyttömästi euron juustoja tai 30 cm subeja, näitä suomalaisen nuoren pieniä iloja. (okei, toi kuullosti pahalta.) Vikana päivänä energiat oli jo ihan nollissa mutta saatiin kuitenkin pieni kierros tutustuen Guyaquilin historiaan ja muutamiin elukoihin eräänlaisessa luonnonpuistossa.

Oli nyt aivan liian tiivistetty merkintä mutta en oikeesti saa kaikkee ihanaa tältä viikolta mahtuun luettavaan muotoon. Tunnelma, yhteishenki ja fiilis tällä reissulla olivat huippuluokkaa, enkä malta odottaa seuraavaa retkeä (joka koittaa maaliskuussa). :D Lisää kuvia on sitten melkoisesti fbookissa, että sieltä vaan kurkkiin. :)

Mitäs muuta on ehtiny tapahtuun... Kesäloma alko tosiaan joskus pari viikkoa sitten ja sitä nyt sitten vietellään huhtikuulle asti. Ihan lomailuksi ei kuitenkaan mee, kun seuraavat neljä viikkoa on luvassa vapaaehtoistyötä päiväkodissa. Ite oon kaikista pienempien ryhmässä, joten mun homma on lähinnä kattoo ettei ne ryömi ovesta ulos (missä onnistuin kuitenkin epäonnistuun ekana päivänä. nojaa). Työ on vaa aamusella 8-12, ja ite pidän sitä ainakin tosi kivana lisänä ansioluetteloon, mun kokemuksiin, ja hyvänä espanjan taidon ylläpitäjänä. Uusia ihmisiäkin pääsee näkeen. :)

Anyway, yhtä kaikkien varmasti tuntemaa seikkaa lukuunottamatta kaikki on niin hyvin. On aurinkoa, on ystäviä, on rakkautta ja joka päivä tapahtuu jotain uutta ja jännää. Ohitin tossa just puolivälin, enkä millään voi uskoo, et on kulunu jo 5 (VIISI) kuukautta siitä kun jätin Helsinki-Vantaan taakseni. Aika juoksee aivan liian nopeeta. Tuntuu kuin kohta olisin siellä takasin. Enkä haluis. Ja sit taas haluisin. APUA. LIIAN VAIKEITA JUTTUJA.

Joten sen sijaan random juttuja:
- poltin nahkani ekaa kertaa elämässäni Puerto Lopezissa. Nyt irtoo nahka niskasta vaikka onkin komee rusketus.
- Haavisto, tunne tukeni Atlantin takaa <3
- katoin ekan jakson Putousta ja nauroin silmät päästäni. jotkut asiat ne vaan ei ikinä muutu vaikka kuinka täällä "aikuistuisin"
- yks Ruta del Solin teemabiiseistä (opittiin lopulta sanatki)
- Rotaryt vaihto perheitä JA NYT ON UIMA-ALTAITA KAVEREILLA. JEEE!!!!!!
- kaikki on halpaa ja silti oon aina ihan auki, en itekää tajuu miks
- kiitos: äiti ja iskä kun ootte antanu mulle tän tsäänssin, että saan olla täällä ja kokee tän kaiken. ette oo vieläkään pyytäny mua tuleen kotiin (mikä on sattunu useemmallekin kaverille..), vaan tuette mua sieltäkin asti <3 ja LiLaporukka ja Irene ihanista skypedeiteistä tässä viime päivinä, on ihana tietää että aattelette muakin siellä!

lopputiivityksenä:

tu eres tan perfecta para mi.

olipas harvinaisen epäasiallinen ja epälooginen merkintä. toivottavasti jotain saitte selville kuiteski :D Kommentti, porfavor.

torstai 6. lokakuuta 2011

bright lights, bigger city

Siellä sitten oltiin tiistaista sunnuntaihin suurkaupungin sykkeessä, eikä tällä kertaa otsikko viittaa New York Cityyn vaan Ecuadorin suurimpaan kaupunkiin, Guyaquiliin! Päivitystä vasta nyt, koska oon joka päivä juossu jossain ja nettikin on aika surkee. (Joskus sitä vaan kaipaa hyvinvointivaltion helppoutta!)

En tiiä mistä alottaisin. Viikko meni ihan himo nopeeta ja oli ihan mieletöntä. Machalaan verrattuna Guyaquil on tietty isompi ja äänekkäämpi, mutta myös lämpimämpi ja ehkä vähän vihreempi, koska puistoja on ihan joka suunnassa. Kaupunki on tietysti myös vaarallisempi, sillä taksit on kuulemma paljon epäluotettavampi mitä Machalassa. Ja kuten Machalassakin, lyhyetkin matkat liikutaan taksilla turvallisuuden vuoksi.

Ekaks pitää varmaan kertoa, että oon ihan himo ylpee ittestäni, et uskalsin lähtee yksin Guyaquiliin koko viikoks. Ja että selvisin  viikosta ihan mainiosti, vaikka kukaan ei puhu sanaakaan englantia. Pystyin sopeutuun ihan uuteen taloon ja kaupunkiin alle viikossa, ja rakastuin Guyaquiliin. Näin iso kaupunki, joka sykkii elämää ja vihreyttä ja Ecuadoria! Puoli perhettä asuu siellä, joten tulenkin visiteeraamaan kaupunkia suht usein (jo tänä viikonloppuna seuraavan kerran :D). Tosin shoppailua pitää vähentää, koska oon nyt ihan köyhä. Hoh.

Koska koko viikko oli hyvin vauhdikas, lisäilen tähän nyt parhaita paloja. :)

Ekana iltana kun oltiin saavuttu paikanpäälle, mentiin katsomaan yöllistä kaupunkia yhdeltä kukkulalta. Oli muuten aika breathtaking näkymä, jota oli kameraan vaikee vangita. Tän jälkeen mentiin pizzalle porukalla, ja sain koko perheen innostuun kun sanoin että oon luterilainen. Täällä se on näköjään aika harvinaista, koska kukaan ei tosiaan tiennyt mitä se tarkottaa. :D Mun perhe on muutenkin virallisesti ihan kirkkoon kuulumaton.

Pancho, Valeria, Saana, Lissette, Pavel ja Luckas

Keskiviikko ja torstai sitten käveltiin kaupungilla päivät Lissetten ja Luckasin kanssa. Rahaa kului tietenkin vaikka mielestäni tein ihan järkeviä ostoksia. Täällä vaatekaupat oikeestaan on kahta laatua - joko sellasia rättimestoja, joiden laatu on niinjanäin mutta on halpaa, tai kunnon merkkiliikkeitä joissa vaatteet onkin sitten hintavia. Sellasia peruskauppoja vastaavia mestoja kuten H&M ei täällä ole. Mutta alennusten metsästämisessähän olen tunnettu mestari joten hyvin pyyhkii :D Oli tosi jees muutenkin seurailla kaupungin menoa ja meininkiä, ja paras piipahdus oli keskustan IGUANAPUISTOON! En voinu uskoa silmiäni ku eteen avautu sellanen vihree paikka täynnä iguaaneja ja kilpikonnia ihmisten seassa. Luonto ja keskusta käsi kädessä, ihan näkemisen arvoista.

night at the museum heh

la iglesia

kaverit

kilpparit

tää liikku tosi nopeesti mutta sain kuin sainkin yhden kuvan!
saana + guyaquil = <3

tää oli suurin puisto, joka kulkee oikeestaan koko kaupungin läpi joen vieressä

ja melkonen viidakko :D
Illalla, kun Pavelkin oli kotiutunu töistä, lähdettiin yleensä ulos tutustuun kaupunkiin vähän erilaisista maisemista, syömään tai katsomaan jotain turistikohdetta. Yks näistä oli kaupungin keskellä kohoava majakka, jonne oli hurjat 444 askelmaa. Oli kyllä kiipeämisen arvoista, sillä huipulta näki koko kaupungin ja päältä löytyi myös majakan lisäksi ihana pikku kappeli. Mä ilmoitin heti, että mun häät on sitten täällä, mihin mun serkku Paula toteskin, että saat kyllä kutsua urheilullisimmat kaverisi. :D

hymyilytti

mun hääpaikka

Perjantai-iltana lähdettiin ruuhkasta huolimatta tsekkaamaan Feriaa. Kyseessä on siis eräänlaiset koko viikon kestävät messut, jossa sai ruokaa, ostella, maistella ja katsella vaikka mitä. Väenpaljoudesta johtuen kuvia oli aika hankala ottaa, mutta saatiin pari otosta kuitenkin.

tsekatkaa mun uudet kengät jes

tää oli poliisien poliisikoira show'sta :D
Lauantai vietettiin SALINAKSESSA! Eli siis iso ihana ranta lähellä Guyaquilista. Harmi vaan, että osu kohdalle tosi tuulinen ja auringoton päivä, ja koska nythän täällä on talvikausi (vain 20-30 astetta :D), ei rannalla muutenkaan ole hirveesti ihmisiä. Mutta kaunista oli silti. Takasin tullessa automatkalla sain tosin noin sata sydänkohtausta, koska Pavel meni ostamaan TUOREITA hummereita ja ne sitten tappeli keskenään takakontissa. :D

noita siis oli takakontti täynnä jes

luckas tui tui

playaaa

ravintolassa

vaikka oon lihonu niin tässä kuvassa vaatteet on ihan tuulen pullistamat!!
Oon nyt istunu tässä koneella oikeestaan aamusta asti, sillä ensin piti tapella netti vihdoin toimimaan, ja koska on koko viikkona ole koneella käynyt, piti kirjoittaa kaikille, vastailla viesteihin, kirjottaa tää massiivinen blogimerkintä (josta tuli kyllä aika kuvapainotteinen :D) ja lukee Facebookista kaikki oleellinen. Soittelin myös Suralla Uruguayihin. :) Tänään oli siis yllättävä vapaapäivä, koska meidän luokka lähti jonnekin toiseen kaupunkiin edustamaan koulua, ja meillä vaihtareilla ei näitä edustusunivormuja ole. Eipä haitannut. :D

Ikävä mulla ei oikeestaan ole ainakaan nyt. Tietenkin ikävöin edelleen Suomen helppoutta ja turvallisuutta oikeestaan joka päivä, mutta oon joka päivä yhä tottuneempi Machalan tapoihin. Oon jo ylpee siitä, että pystyn hoitamaan monia asioita itse, ja kieltä ymmärrän jo tosi hyvin, kunhan puhutaan tarpeeksi hitaasti. On se aika mahtava tunne, kun pystyy lähteen hengaamaan ihmisten kanssa, joiden kanssa yhteinen kieli oli vielä muutama viikko sitten ihan olematon! En voi uskoo, että eletään jo lokakuuta. Viidakkoretkeen on enää hetki, ja sitten ollaankin jo pian vuoden toisella puolella ja yli puolessavälissä. Kun antaa vaan mennä todo derecho, aika kuluu himo nopeeta. :D

Eilen kävin noutamassa Iskulta ja Minnalta sekä porukoilta saapuneet paketit. Nyt on suklaata ja lakuja aika moneks viikoks, joten kiitos kaunis, ootte ihania <3 Käytiin myös kahvittelemassa Klaran kanssa ja löydettiin Machalan ensimmäinen (tosi säälittävä) kirjakauppa, jossa oli tosi söpö myyjä!! Mutta paras löytö kaupasta oli silti vika Potter espanjaks - vedin innoissani kirjan esiin vain nähdäkseni hienon kolmosleffasta räpsästyn huonolaatusen kuvan kannessa :D Vähän nauratti. Etsin ehkä sitä virallista versioita vielä hetken.

Ensi viikolla on koulussa military sports viikko, eli lähdetään Pasajeen (lähikaupunki) viidakkoninjailemaan. En vielä tiedä onko se kivaa vai syvältä, mutta ei kuulemma ole vaihtareille niin pakollista, eli voidaan skipata jos vaikuttaa hirveelle. Kuitenkin haluun kokeilla, miltä vaikuttaa. :D

Nyt lähden varmaan salille kuluttaan Pandalakuja pois. Lupaan kirjotella vähän aktiivisemmin jatkossa, ku nettikin nyt viimein suostu yhteistyöhön. Ja aivan, kommentteja luen tosi mielelläni vink vink. :D